Morvea.dk

Guide: Hvilken betalingsløsning er bedst til din webshop?

Der er mange ting du skal tænke på når du starter en webshop, men nogle er bare essentielle for at du får succes. En af de vigtigste ting er nemlig at kunne modtage betaling fra kunder, det er den måde du får betaling for din ydelse. Når du driver en online forretning som en webshop, er det vigtigt at du har en betalingsløsning. Hvis dine kunder ikke kan betale for deres vare, tjener du ikke penge.

Når du driver webshop, er det altså helt essentielt at du har styr på din betalingsløsning. På den måde er du sikret, at du hurtigt og nemt kan lade dine kunder betale. Flere danske forbrugere foretrækker at kunne vælge i mellem flere måder at kunne betale på.

Der findes mange måder at betale på, du kender sikkert Visa, MasterCard og Dankort. Men der er mange andre måder at lade dine kunder betale på. Afhængigt af hvilke kunder du har er det vigtigt at tilpasse betalingsmulighederne. Har du mange udenlandske kunder, er det eksempelvis godt at understøtte internationale kort.

Hvad er en betalingsløsning?

En betalingsløsning er som hvad navnet antyder, en løsning der lader dig modtage betalinger. Med en betalingsløsning er det muligt for dig, at tage imod betalinger på din webshop.

En betalingsløsning består typisk af 2 ting, en betalingsgateway og en indløsningaftale. Du skal oftest have begge dele for at kunne modtage betalinger på en WooCommerce eller Shopify webshop.

Læs også: Sådan starter du en webshop

Hvad er en indløsningsaftale?

En indløsning aftale er en aftale mellem dig (din forretning) og indløseren, som giver dig mulighed for at modtage betalinger online. Aftalen sikre at der er styr på det juridiske, både for at sikre dig men også forbrugeren. Indløserens primære opgave er at undgå svindel og misbrug, det gør de ved at kontrollerer alle betalinger. Typisk tjekker de hvem du er og om du faktisk ejer virksomheden. Det gør de udelukkende for at undgå net svindel, og sikre begge parter i en handel.

Hvad er en betalingsgateway?

En betalingsgateway er det software, der forbinder din webshop med en indløser. Når du modtager en betaling på din webshop, sørger gatewayen for at sende oplysningerne til indløseren. Derefter bekræfter din indløser betalingen, og du kan gå i gang med at pakke ordren til din kunde.

Typisk vil en betalingsgateway skulle installeres som et modul eller et plugin, til et webshopsystem. Mange webshopsystemer udvikler deres egne plugins til WooCommerce og Shopify. Betalingsmodulet giver dine kunder muligheden for at kunne vælge mellem forskellige betalings typer, som MobilePay og kreditkort.

Hvilke betalingsmuligheder skal jeg tilbyde mine kunder at betale med?

 

Når du vil begynde at modtage betalinger online, er det vigtig at du tilbyder dine kunder deres foretrukne måde at betale på. De fleste webshops understøtter de gængse kreditkort, som MasterCard og Visa. Dog viser tal fra betalingsindløseren Nets, at 25% af danskerne foretrækker at bruge Mobilepay. Derfor kan det være klogt at undersøge, hvilke metoder dine kunder foretrækker at betale med.

Hvilken betalingsløsning skal jeg vælge?

Der findes et hav af betalingsløsninger på verdensplan, som er unikke på hver deres måde. Men i denne artikel fokuserer vi på de 3 udbydere, som langt de fleste danske webshop gør brug af.

QuickPay

QuickPay er en af de mest brugte betalingsløsninger i Danmark, når det kommer til at modtage betalinger online. De har over 30.000 forskellige webshops der bruger deres system, og håndtere over 4 million transaktioner hver måned. De er kendt for at levere et brugervenligt system, hvor du kan få overblik og administrere dine betalinger. De gør det også muligt at tilpasse designet på betalingsvinduet, som bliver vist til kunderne på din webshop.

Quickpay tilbyder 2 pakker, en Professional og en Enterprise. Professionel pakken betaler 99 DKK for fast hver måned, hvor du i Enterprise pakken får en speciel pris. Dog kræver Enterprise pakken at du modtager betalinger for over 250.000 om måneden.

PensoPay

PensoPay blev lanceret I 2015, i dag håndtere de betalinger for over 5000 tusind kunder. De er mest kendt i det danske iværksætter miljø, da de er kendt for at være nemme at bruge. PensoPay er resellers af Quickpay, så du får samme systemer og infrastruktur. Dog er det PensoPay selv der håndterer support af deres kunder.

Pensopay har 4 forskellige betalingsløsninger at vælge imellem, typisk vælger folk de 2 billigste. Deres Basis pakke er gratis, og har et transaktionsgebyr på 5kr. Deres Start-up pakke koster 49 Dkk som abonnement, men prisen pr transaktion er lavere end på deres Basis pakke.

DanDomain (OnPay)

DanDomain er primært kendt for deres almindelige webhosting løsninger, til private og små virksomheder. Men som et supplement til deres eget webshop system, har de udviklet OnPay som er deres bud på en betalingsløsning. I 2019 lancerede de OnPay, som kan bruges i deres egen webshop løsning, men også andre CMS systemer.

OnPay tilbyder 3 pakker, en Startup, Succes og Enterprise. Deres Startup pakke er gratis at bruge, hvor deres success pakke kræver et månedligt abonnementet på 149 Dkk.

Sammenligning

Nu ved du hvad en betalingsløsning er, og hvad den kan gøre for din webshop. Nu skal du blot vælge hvilken løsning der passer bedst til at starte dit online salg. Vi anbefaler at du kigger alle 3 betalingsløsninger igennem. Det bør du gøre fordi at de tilbyder forskellige services og integrationer.